De Bogaerdbrug vormt sedert eeuwen een belangrijke verbinding tussen de Veerstraat en de Bogaerdstraat en dus ook tussen de Veerpoort en de Mechelse poort of tussen het Waasland en Brabant. In tegenstelling tot de Denderbrug is de Bogaerdbrug tot in de 19e eeuw steeds een houten draaibrug gebleven. De laatste volledige vervanging van deze houten brug dateerde van 1768. In 1886 werd de houten draaibrug vervangen door een metalen draaibrug, die ongeschonden de eerste wereldoorlog overleefde.
In 1955 werd de metalenbrug vervangen door een stalen balansbrug. De in 1929 naar de plannen van stadsarchitect F. De Ruddere opgetrokken betonnen voetgangersbrug werd in 1940 door aftrekkende tropen gedynamiteerd en later vervangen door een ijzeren boogbrug. O die manier konden haastige voetgangers en fietsers het soms lange wachten aan de opgehaalde bruggen vermijden. Dit gedeelte van de dender veranderde grondig in de jaren 80 door de demping van de dender en het deels verdwijnen van de Bogaerdbrug, die als dam ging fungeren.
In de zomer van 2014 werd de nieuwe bogaerdbrug ingehuldigd in het kader van het project de dender loopt. De dender zou terug de slagader van de stad Dendermonde worden. De nieuwe Bogaerdbrug is een spiegeling van de Vlasmarktbrug en zorgt voor een moderne toets binnen een historische binnenstad.